Relacionar temas para motivar/ Gaiak erlazionatu motibazioa lortzeko


Gai bati buruzko oinarrizko informazioaren bilaketa eta antolaketa jarduerak oso arruntak dira klasean. Baina batzutan oso aspergarriak ere bai,  ez dago interesa pizteko modurik. Motibazio gehiago lortzeko era desberdin bat, ez ohiko gaiarekin parekatzea izan daiteke. Adibide gisa,  itsasertzeko ekosistemaren moldaerak ikasteko proposamen bat luzatzen dizuet. Izaki bizidunen moldaerak diseinu biomimetikoekin erlazionatzen da. 

Aipatzen diren talde-dinamikak oso ondo azalduta daude  Blogge@andoko hurrengo sarreran: aprender a cooperar
Aldez aurretik, "faktore mugatzaile " eta "moldaera" kontzeptuak sartu behar dira.

1) Ikasle bakoitzak Interneteko animazioa ikusten du, esate baterako: proyecto Ed@d: Principales factores ambientales.
2) Taldean jarrita, beren testu liburuan kotzeptu hauei dagokien informazioa bilatzen eta irakurtzen dute "irakurmen partekatua" talde-dinamika erabiliz.

3) Irakurri eta gero, informazioa antolatzen dute  laburpen-taula batean. Talde handian argitzen eta zuzentzen da, arbel digitalean.

Saio honetan, oinarrizko kotzeptuak behin ikusita, itsastertzeko ekosistemaren moldaketei ekiten dizkiete.

1) Klase osoak biomimetikari buruzko bideo bat ikusten dugu: "Redes"- Eduard Punset:

 
2)  Talde bakoitzak, naturaren diseinu "moldatuta" batzuk aztertzen ditu eta, "folio birakaria" talde-dinamika erabiliz, ezagutzen dituzten beste batzuen zerrenda osatzen dute. Komunean jartzen dugu gero. 

 Belkroa eta haziak/  Hozte-sistemak  eta termitategiak
Eskailera kiribilak eta maskorrak /  Exoeskeletoak eta babes-jantziak

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3)  Bikoteka, itsasertzeko ekosistemara moldatu ziren izakin bizidun batzuek ezaugarriak elkarren artean irakurtzen ditugu.
Lapa:
supralitoraletik behera aurki
daiteke haitz azpietan, oin sendo baten bidez itsatsita. Haitzetatik algak harraskatzen ditu jateko..
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Kaioa:
beste animalia batzuek iristeko
zailtasunak dituzten lekuetan jartzen du habia, normalean itsaslabar baten irtenunean.
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Karramarroa:
 itsasoaren erdi aldean
eta goiko aldean bizi da. Laua da, isatsa gorputzaren azpian du eta batzuetan lau hanka pareak ezkutatu egiten ditu.

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Anemona:
Zonalde infralitoralean bizi da, haitzei gogor itsatsita  eta garro pozoitsu eta itsaskorrak ditu elikatzeko


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Kardulatza:
dunen alde babestuan
hazten da, itsasoko uraren zipriztinik ez jasotzeko
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Muskuilua:
urdin beltza da eta
multzotan bizi da haitzei itsatsita, ur lasterrak eraman ez dezan. Itsasoko ura iragazten du elikagaia lortzeko
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4) Gero, ikusitako moldaerak diseinu ezagun batekin parekatzen dugu, esate baterako, lapa: eskutuarekin.


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 5) Nork izaki bizidun bat aukeratzen,  diseinu propioa asmatzen eta orri batean irudikatzen du. Gero, ikasle bakoitzak besteei azaltzen die bi edo hiru minututan. Irudi guztiak ikasgelako horma edo txoko batean zilinkatuta geratzen dira.


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A veces no encontramos la forma de hacer más motivadora una actividad de búsqueda y organización de una información básica de un tema. Una forma de hacerla un poco más interesante es relacionarla con algo no habitual. Como ejemplo, en esta propuesta se estudian las adaptaciones de los seres vivos al medio litoral  con la biomimética..

Las dinámicas cooperativas que se mencionan están muy bién explicadas en esta entrada del blog Blogge@ando: aprender a cooperar.
Antes de nada, hay que introducir el concepto de adaptación y los factores limitantes del medio.

1) Individualmente, cada alumno /a visualiza una animación con la información sobre los principales factores ambientales en los ecosistemas. Una buena es la del proyecto Ed@d: Principales factores ambientales.
2) En grupo, buscan información en las páginas del libro de texto correspondientes por medio de una lectura compartida.
3) En grupo, resuelven algunas cuestiones y organizan la información en una tabla resumen. Se corrije en gran grupo.

Después de esta sesión,  se hace una actividad concreta para las adaptaciones al medio litoral

1) En gran grupo vemos un vídeo sobre biomimética. Este del programa "Redes"de Eduard Punset, por ejemplo: 

 
2)  En cada grupo ven algunos ejemplos de diseños naturales "adaptados" y hacen una lista de otros que conozcan con la dinámica del "folio giratorio". Se hace una puesta en común.Ejemplos:

El velcro inspirado en las semillas Sistema de refrigeración como termiteros

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 Escaleras de caracol                            Exoesqueletos y trajes de defensa

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3)  En parejas, leen cooperativamente las adaptaciones de algunos seres vivos del ecosistema litoral

Lapas:
Se encuentran en la zona infralitoral, pegada a las rocas mediante un pie muy fuerte para no ser arrastrada por el oleaje.
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Gaviotas.
Anidan en lugares de difícil acceso para otros animales, habitualmente en salientes rocosos.
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Cangrejo:
Vive en la zona media y superior del litoral, es plano y lleva la cola bajo su cuerpo, es capaz de caminar muy rápido.

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Anémona:
Se encuentra en la zona infralitoral, se adhiere a las rocas fuertemente y dispone de tentáculos pegajosos y venenosos para alimentarse


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Cardo común:
Crecen en las zonas protegidas de las dunas para resguardarse de las salpicaduras del mar y tienen la epidermis gruesa para ahorrar agua
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Mejillón:
De colores iridiscentes para camuflarse, vive en la zona infralitoral, pegado a las rocas en grandes bancos, se alimenta flitrando en agua
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4) Y relacionan estas adaptaciones con un diseño conocido, por ejmplo Lapa: escudo

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5) Individualmente, "inventan" un diseño propio a partir de uno de los seres vivos. Después cada alumno/a explica en breves minutos su diseño y se exponen en una pared o rincón del aula.

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